NIEUWE CAO’S GESLOTEN IN PC 337

In PC 337, het Aanvullend Paritair Comité voor de non-profitsector, zijn enkele nieuwe CAO’s gesloten. In deze news vinden jullie meer informatie over de inhoud van deze CAO’s en over de belangrijkste wijzigingen die van kracht zijn geworden met ingang vanaf 1 januari 2024.

Ter info: de nieuwe CAO’s zijn niet van toepassing op personen aangeworven in het kader van een persoonlijk assistentie-budget (PAB’ers).

  1. Eindejaarspremie

Er is een akkoord bereikt over het bedrag van de eindejaarspremie vanaf december 2024, dat zal bestaan uit een forfaitair gedeelte en een variabel gedeelte. Het forfaitaire gedeelte bedraagt voor bedienden 575,91 EUR en voor arbeiders 435,12 EUR. Het variabel gedeelte bedraagt zowel voor bedienden als voor arbeiders 2,5% van het bruto jaarloon (bruto maandloon van de maand oktober x 12). van de werknemer.

Het concrete bedrag van de eindejaarspremie wordt berekend in functie van de effectieve en gelijkgestelde arbeidsprestaties* van de werknemer tijdens de referteperiode die loopt van 1 januari tot en met 30 september. Ook voor deeltijdse werknemers wordt het bedrag van de eindejaarspremie berekend in verhouding tot de duur van de geleverde of gelijkgestelde prestaties.

Indien u reeds een eindejaarspremie toekent die minstens gelijkwaardig is aan de bedragen die hierboven worden vermeld, dan moet de eindejaarspremie ingevoerd door deze nieuwe CAO niet worden toegekend. Indien u reeds een lagere eindejaarspremie toekent dan de bedragen die hierboven worden vermeld, dan kan deze vervangen worden door de eindejaarspremie voorzien door deze nieuwe CAO, of deze kan worden aangevuld totdat deze minstens gelijkwaardig is.

De eindejaarspremie wordt betaald in de maand december.

De CAO is in werking getreden op 1 januari 2024. De premie zal dus voor het eerst moeten worden betaald in de maand december 2024, of in de loop van 2024 als de overeenkomst eindigt voor december.

* De gelijkgestelde arbeidsprestaties staan opgesomd in de artikelen 16 en 41 van het KB van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers.
  1. Recht op deconnectie

Eerder werd binnen PC 337 naar aanleiding van de arbeidsdeal reeds een CAO afgesloten om het recht op deconnectie vast te leggen voor werkgevers die 20 of meer werknemers tewerkstellen (zie hierover onze news van 15 maart 2023).

Binnen PC 337 werd er nu een nieuwe CAO gesloten, die het recht op deconnectie vastlegt voor werkgevers die minder dan 20 werknemers tewerkstellen.

Ter herinnering: het recht op deconnectie houdt in dat de werknemer het recht heeft om niet ingelogd te zijn op zijn professionele digitale tools buiten de overeengekomen werkuren. Bovendien gaan werknemers het engagement aan om buiten hun werkuren, tijdens rusttijden, vakantie, verlof en schorsing van de arbeidsovereenkomst geen contact op te nemen met hun collega's om professionele redenen, behalve in noodgevallen.

Net zoals voor de werkgevers met 20 of meer werknemers reeds het geval is, zijn de volgende praktische modaliteiten en richtlijnen nu ook van toepassing op werkgevers met minder dan 20 werknemers:

  • Behalve in uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden die niet kunnen wachten tot de volgende werkperiode, mag de werknemer niet worden gecontacteerd over professionele onderwerpen. Hierop gelden drie uitzonderingen:
    • als de werknemer een kritieke functie uitoefent die op ondernemingsniveau werd vastgelegd;
    • als er voorafgaandelijk andere overeenkomsten zouden zijn gesloten;
    • in geval van overmacht, waarvan de situaties limitatief worden opgesomd in artikel 26, §1 van de Arbeidswet van 16 maart 1971;
  • Behoudens de eerste twee uitzonderingen die hierboven vermeld worden, mag de werknemer geen nadeel ondervinden indien hij buiten zijn normale werkuren de telefoon niet opneemt of werkgerelateerde berichten niet leest;
  • Per team of afdeling dienen standpunten uitgewisseld te worden om overeenstemming te bereiken over de concrete communicatiemethoden die moeten worden gebruikt;
  • De werknemer dient zijn vakantie- en verlofperiodes zodanig te plannen dat zijn collega's goed geïnformeerd zijn over zijn afwezigheid. De werknemer wijst taken toe aan back-ups en geeft hen alle nodige uitleg en informatie;
  • De werknemer dient ervoor te zorgen dat zijn agenda up-to-date blijft zodat zijn vrije tijd kan worden gerespecteerd.

Daarnaast voorziet de CAO in maatregelen om werknemers en leidinggevenden bewust te maken van het verstandige gebruik van digitale hulpmiddelen en de risico's van overmatige connectie:

  • Het engagement van de sectorale sociale partners om in het sectorale opleidingsaanbod een initiatief op te nemen over de risico’s verbonden aan overmatige connectie en het verstandig gebruik van digitale instrumenten;
  • Het uitvoeren van een periodieke evaluatie (ten minste 1 keer per 2 jaar) die op de agenda van de syndicale afvaardiging (indien aanwezig) wordt geplaatst;
  • In de CAO is opgenomen dat er bijvoorbeeld afwezigheidsberichten kunnen worden voorzien waarin wordt vermeld met wie contact moet worden opgenomen bij afwezigheid van de werknemer.
  1. Opleiding

Met ingang vanaf 1 januari 2024 wordt in ondernemingen met minder dan 20 werknemers een individueel recht op opleiding gegarandeerd aan de werknemers.

In ondernemingen met minder dan 10 werknemers, heeft elke werknemer voortaan recht op 1 dag opleiding per kalenderjaar.

Voor ondernemingen die minimum 10 en minder dan 20 werknemers tewerkstellen, bestond er reeds een recht op 1 dag opleiding per jaar, dat werd ingevoerd door de Arbeidsdeal (zie hierover onze news van 18 november 2022). Naast deze dag, krijgen deze werknemers bovendien een collectief recht op gemiddeld 2 dagen opleiding per kalenderjaar.

***

Indien u vragen heeft over deze news, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze juridische dienst via het e-mailadres legal@ssn.be.

Labels

By Sarah Palinckx
Legal Officer